Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Συνέντευξη της συγγραφέως Φραντζέσκας Βουλάκα!!!

 


Aς ξεκινήσουμε λέγοντας μας λίγα λόγια για εσάς… Πως αποφασίσατε να ασχοληθείτε με τη συγγραφή βιβλίων για παιδιά;

 

Γεννήθηκα και μεγάλωσα στην Θεσσαλονίκη. Εξακολουθώ να ζω και να εργάζομαι εκεί. Είμαι απόφοιτος της Παιδαγωγικής Σχολής του ΟΑΕΔ του τμήματος Βρεφονηπιοκομίας. Στον ιδιωτικό τομέα, αρχικά εργάστηκα ως παιδαγωγός, σε παιδικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς και ταυτόχρονα ασχολήθηκα με την φροντίδα και τη δημιουργική απασχόληση βρεφών και νηπίων. Από το 2008 και εφεξής είμαι δημοτική υπάλληλος  αορίστου χρόνου στον Δήμο Θεσσαλονίκης, τα τελευταία χρόνια εκ των οποίων εργάζομαι ως διοικητική υπάλληλος στην Διεύθυνση των Παιδικών Σταθμών. Τα τελευταία 13 χρόνια είμαι παντρεμένη και μητέρα δυο παιδιών. Στην προσπάθεια μου να εξερευνήσω άλλους τόπους, μαγικούς, καθώς και η μεγάλη μου αγάπη για τα παιδιά, είναι οι λόγοι , που με ενέπνευσαν και με οδήγησαν στο να ασχοληθώ με την συγγραφή παιδικών βιβλίων. Ήταν μια δραστηριότητα που μου βγήκε σχεδόν αβίαστα, αφού από την πολυετή επαφή μου με τα παιδιά, κατάφερα να αποκτήσω ένα συνοθύλευμα  από ερεθίσματα, εικόνες και εμπειρίες. Στην αρχή απλά απολάμβανα την αφήγηση ιστοριών, στην συνέχεια όμως ξεκίνησα με μια αφελή διάθεση να γράφω τις δικές μου σκέψεις και ιδέες σε μια κόλλα χαρτί. Κάπως έτσι ξεκίνησε το μαγικό μου ταξίδι στην συγγραφή.

 

Πείτε μας λίγα λόγια για το βιβλίο, «Ο Αι Βασίλης και η Μάγισσα Τιτώ» και πως σας ήρθε η έμπνευση για την ιστορία του.

 

Θα αρχίσω λέγοντας ότι «Ο Αι Βασίλης και η μάγισσα Τιτώ» , είναι ένα παραμύθι που αποτυπώνει το νόημα της αληθινής αγάπης ξορκίζοντας με κάποιον τρόπο την κακία. Η ιστορία του παραμυθιού εξελίσσεται σε μια περίοδο λίγο πριν τις γιορτές των Χριστουγέννων. Τότε που τα ξωτικά μαζί με την κυρία Βασιλική και τον Αι Βασίλη, ετοιμάζονται πυρετωδώς για την μεγάλη μέρα και το μεγάλο γεγονός , που δεν είναι άλλο από το ταξίδι του από άκρη σε άκρη της γης , με σκοπό να μοιράσει τα δώρα του σε όλα τα παιδιά του κόσμου. Από την άλλη έχουμε την πανούργα μάγισσα Τιτώ που καταστρώνει σχέδια εξόντωσης των Χριστουγέννων, χρησιμοποιώντας τις μαγικές της δυνάμεις για να το καταφέρει. Μένει να δούμε αν θα ανατραπούν τα σχέδια της, αν θα καταφέρει να αναιρέσει τις ιδιότητες της , να ανατρέψει το σύμβολο που εκπροσωπεί , να απομυθοποιηθεί και τελικά αν θα μεταβληθεί σε ένα θετικό πρότυπο συμπεριφοράς και σε φορέα αισιοδοξίας. Ίσως βιώματα του παρελθόντος έφεραν στην επιφάνεια της φαντασίας μου την ιστορία αυτή. Ξέρετε για όλους τα Χριστούγεννα δεν είναι μια ευχάριστη εποχή του χρόνου , αντίθετα για κάποιους την περίοδο αυτή έρχονται στην επιφάνεια καταστάσεις οι οποίες τους προκαλούν μια γλυκιά μελαγχολία. Μάλλον ασυνείδητα ήθελα και εγώ να ξορκίσω το κακό, τις φοβίες μου και όπως στο τέλος του παραμυθιού το κακό έδωσε την θέση του στο καλό , έτσι είχα και εγώ την ανάγκη και την προσμονή να ανατραπεί αυτή η μελαγχολία που για κάποιο λόγο με κυριεύει στις γιορτές. 

 

Ποιο είναι το μήνυμα που θέλετε να περάσετε στους μικρούς σας αναγνώστες;

 

Με αυτό το παραμύθι προσπάθησα να βγάλω στην επιφάνεια θέματα που ταλαιπωρούν μεν τα παιδιά, όπως για παράδειγμα αν θα προλάβει ο Αι Βασίλης να μοιράσει τα δώρα τους , τι γίνεται όταν γίνεται κακή χρήση της δύναμης και της εξουσίας που κατέχει ένας άνθρωπος αλλά και στο συγκεκριμένο παραμύθι η ηρωίδα μου η μαγισσούλα η Τιτώ , ταλαιπωρούν όμως και εμένα αλλά και κάθε ενήλικα. Φοβίες, ανησυχίες και προβληματισμούς έχουμε όλοι. Στόχος μου είναι αυτό το βιβλίο , να παρακινήσει τους μικρούς μου φίλους και όχι μόνο να χαμογελούν και να συνεχίζουν να προσπαθούν κάθε φορά που θα συναντούν μπροστά τους εμπόδια , έστω και αν αυτά τα εμπόδια γίνονται αιτία να αλλοιώνουν το ευχάριστο κατά τ’άλλα κλίμα των εορτών των Χριστουγέννων. Θα πρέπει τα παιδιά να μάθουν ότι δεν είναι όλα άσπρο ή μαύρο . Όπως υπάρχει το καλό , υπάρχει και το κακό στην ζωή. Το μήνυμα που θα ήθελα να τους περάσω μέσα από το βιβλίο μου , είναι να χαμογελούν ότι και αν γίνεται, γιατί το χαμόγελο είναι το πιο δυνατό, μυστικό συστατικό, αυτό που λύνει όλα τα ξόρκια , αυτό που διώχνει κάθε κακή σκέψη και τα μεταμορφώνει όλα σε αγάπη και ελπίδα.

 

Ποια είναι η πηγή έμπνευσης σας;

 

Η ίδια η ζωή! Εννοείται πως τα παιδιά μου αποτελούν την κυριότερη πηγή έμπνευσης μου. Οι εμπειρίες , οι εικόνες, τα ερεθίσματα που παίρνω από την κάθε μέρα που περνάω μαζί τους , αλλά και από το κάθε πρόβλημα που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε μαζί , με γεμίζουν ιδέες που με όχημα την φαντασία μου καταλήγουν να γίνονται νέα παραμύθια. Οι δικές μου λοιπόν ιστορίες ,κατά κύριο λόγο ,  βασίζονται σε καταστάσεις που με έχουν επηρεάσει κατά κάποιο τρόπο, σε διάφορα στάδια της ζωής μου.

 

Από πόσο νωρίς πιστεύετε πρέπει να φέρνουμε τα παιδιά σε επαφή με τα βιβλία και με ποιον τρόπο;

 

Θα έλεγα ότι δεν υπάρχει χρονική αφετηρία σε αυτό και ότι είναι στο χέρι του κάθε ενήλικα που έχει ως στόχο να μυήσει τα παιδιά στον θαυμαστό κόσμο των βιβλίων, το πότε θα τα φέρει σε επαφή με αυτά. Εγώ προσωπικά στα δικά μου παιδιά , ξεκίνησα την ανάγνωση βιβλίων από όταν ήταν ακόμη στην κοιλιά μου. Ακόμη και λίγους μήνες μετά την γέννηση τους, πιστεύω πως μαζί με τα πρώτα πάνινα παιχνίδια τους, καλό θα είναι να τους φέρνουμε σε επαφή και με τα πρώτα πάνινα βιβλία τους. Ίσως είναι ένας τρόπος και αυτός να συνειδητοποιήσουν , ότι το βιβλίο όπως και το παιχνίδι χαρίζει απόλαυση. Είναι αλήθεια ότι τα πολύ μικρά παιδιά αρκούνται στην ολιγόλεπτη ανάγνωση και πολλές φορές εστιάζουν μόνο στην αγαπημένη τους σελίδα ή ακόμα και μόνο στην αγαπημένη τους εικόνα , αυτό όμως δεν έχει καμία σημασία. Το σημαντικό είναι ότι με την εξοικείωση αυτή  , μπαίνουν οι  βάσεις για να ξεκινήσει η φιλαναγνωσία  αλλά και η καλή συνήθεια της ανάγνωσης βιβλίων στην μετέπειτα   ζωή του. Επιπλέον η ανάγνωση-ακρόαση ενός παραμυθιού-βιβλίου σε βρεφική ηλικία , το λεγόμενο διάβασμα αγκαλιάς, κάνει τα παιδιά να νιώθουν ασφάλεια , ακούγοντας την φωνή των γονιών τους και ενισχύουν την σχέση τους, καθώς περνάνε δημιουργικό και ποιοτικό χρόνο μαζί. Όλες αυτές πιστεύω οι πολύτιμες στιγμές , γίνονται ευχάριστες παιδικές αναμνήσεις και αν μη τι άλλο γεννούν μελλοντικούς αναγνώστες.

 

Πως πρέπει κατά την γνώμη σας να επιλέγουν οι γονείς βιβλία για τα παιδιά τους;

 

Το να διαλέξουμε το σωστό κάθε φορά βιβλίο για τα παιδιά μας , δεν είναι πάντοτε εύκολη υπόθεση, δεδομένου ότι υπάρχουν πλέον αμέτρητες επιλογές για όλες τις ηλικίες και αυτό από μόνο του καθιστά πιο δύσκολη την επιλογή. Επειδή το βιβλίο αποτελεί ένα από τα πρώτα ερεθίσματα των παιδιών και συμβάλλει σίγουρα στην διαμόρφωση του χαρακτήρα και της προσωπικότητας τους , είναι πολύ σημαντικό τα βιβλία που επιλέγουμε να πληρούν κάποια κριτήρια. Πρώτα από όλα θα πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας ένα βιβλίο να ανταποκρίνεται στις ανάγκες του παιδιού ανάλογα με το αναπτυξιακό στάδιο που διανύει με βάση την ηλικία του. Επιπλέον δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι κάθε ηλικία έχει τις δικές της ιδιαιτερότητες και γι’αυτό είναι καλό να επιλέγουμε βιβλία που επίσης ταιριάζουν και στον χαρακτήρα του κάθε παιδιού αλλά και στα ενδιαφέροντα του. Στις πιο μεγάλες ηλικίες είναι πιο εύκολα τα πράγματα , καθώς τα παιδιά έχουν την δική τους κρίση και άποψη και η επιλογή ενός βιβλίου μπορεί να ανταποκρίνεται απλά στην αγάπη του π.χ. για τα ζώα, τους δεινόσαυρους, τις νεράιδες, τα τρακτέρ κ.α. Κάποιες πάλι φορές είναι καλό να επιλέγουμε ένα βιβλίο για να τους βοηθήσει να αντιμετωπίσουν μια δυσάρεστη κατάσταση π.χ. την απώλεια ενός συγγενικού προσώπου, ή μια κατάσταση που δεν είναι εύκολα διαχειρίσιμη για τα παιδιά μια δεδομένη χρονική στιγμή π.χ. ο ερχομός ενός νέου μέλους στην οικογένεια , ή απλά για να τους προετοιμάσουμε για κάτι ,π.χ. για το σχολείο ή ακόμα και για να τους μιλήσουμε για την πιθανά άσχημη συμπεριφορά τους διαβάζοντας τους για παράδειγμα ένα βιβλίο για τον θυμό και άλλα πολλά. Επιπλέον η επιλογή θα πρέπει κάποιες φορές να γίνεται με βάση τις ανησυχίες τους , τους προβληματισμούς τους αλλά και τις φοβίες τους , έτσι ώστε να μάθουν να τα αντιμετωπίζουν. Αυτό που θέλω να πω λοιπόν , είναι ότι τις περισσότερες φορές το παιδί το ίδιο αλλά και οι ανάγκες του είναι αυτά που θα πρέπει να κατευθύνουν τους γονείς στην σωστή επιλογή βιβλίων για τα παιδιά τους .  

 

Τα παιδιά θεωρείτε έχουν ανάγκη από ήρωες παραμυθιών ; Και εάν ναι τι είδους ήρωες;

 

Θα έλεγα ότι όχι μόνο τα παιδιά αλλά και εμείς οι ενήλικες έχουμε ανάγκη πολλές φορές από ήρωες παραμυθιών . Αυτό δεν σημαίνει ότι τα παιδιά δεν γνωρίζουν. Αντίθετα πιστεύω ότι ζούμε σε μια εποχή που τα παιδιά «τα ξέρουν όλα». Όπως έχει πει ο Βρετανός φιλόσοφος και συγγραφέας G.K. Chesterton « Τα παραμύθια δεν λένε στα παιδιά ότι υπάρχουν δράκοι. Αυτό άλλωστε τα παιδιά το γνωρίζουν ήδη. Τα παραμύθια λένε ότι υπάρχει τρόπος να σκοτωθεί ο δράκος».  Το παιδί ταυτιζόμενο με έναν ήρωα παραμυθιού, νιώθει ικανό να νικήσει τους κακούς , να ξεπεράσει τις δυσκολίες και να σκαρφαλώσει στον ουρανό! Οι ήρωες αντιμετωπίζουν δυσκολίες και εμπόδια αλλά στο τέλος τα καταφέρνουν. Επομένως τα παιδιά έχουν ανάγκη από εκείνους τους ήρωες που εμπνέουν αισιοδοξία, δίνουν κουράγιο και ελπίδα και βοηθούν ακόμη και τους πιο αδύναμους χαρακτήρες να βρουν την δύναμη για  να περάσουν ένα εμπόδιο , ή να νικήσουν τον κακό,  ή να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις και τα άγχη που βιώνουν στην καθημερινή τους ζωή!

 

Σκέψεις για επόμενα βιβλία υπάρχουν; Θα δούμε σύντομα κάτι διαφορετικό από εσάς ή ακόμα μια ιστορία για παιδιά; Ετοιμάζετε κάτι;

 

Η αλήθεια είναι ότι λόγω των πρωτόγνωρων συνθηκών που βιώνουμε όλοι τον τελευταίο χρόνο, και των επιπτώσεων που επέφερε η πανδημία σε όλους τους τομείς, δεν κατάφερα να χαρώ στον βαθμό που θα ήθελα την έκδοση του πρώτου μου βιβλίου. Αρχικά θα ήθελα να εστιάσω σε αυτό και στα ωραία πράγματα που θα ακολουθήσουν για να το γνωρίσουν οι μικροί μου φίλοι και όχι μόνο. Σκέψεις για επόμενα βιβλία υπάρχουν ,αλλά προτιμώ να εστιάζω στο παρόν. Εννοείται όμως πως θα ήμουν ευγνώμων , αν ακολουθούσε η έκδοση και άλλων βιβλίων μου. Το μόνο σίγουρο είναι ότι αν γίνει αυτό , θα είναι πάλι μια ιστορία για παιδιά. Νιώθω ότι είναι ο χώρος που γνωρίζω καλύτερα.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Δωρεάν δείγματα σε εγκύους και νέες μανούλες.....!!!!!

                       Η φωτογραφία είναι ενδεικτική Κορίτσια μου, Βλέπω συχνά σε διάφορες ομάδες μου είμαι μέλος πως αναζητάτε ποιες εταιρίες διαθέτουν δωρεάν δείγματα σε εγκύους και νέες μανούλες. Η αλήθεια είναι πως όταν ήμουν εγκυούλα στον Αγγελάκο μου, έψαξα και εγώ να βρω και λάβω δωρεάν δείγματα. Ποια από εμάς άλλωστε δεν θα ήθελε; Θυμάμαι τον ενθουσιασμό που είχα κάθε φορά που ερχόταν ένα νέο πακέτο. Αποφάσισα λοιπόν να τις συγκεντρώσω σε αυτό το άρθρο για να σας διευκολύνω. 1) Βabyspace Το γνωστό σε όλες μας πλέον πακετάκι με διάφορα καλούδια από  babyspace.gr. Μπαίνετε στην σελίδα τους, κάνετε εγγραφή και ύστερα παραγγέλνετε το πακέτο για την μέλλουσα μαμά. Για να παραλάβετε το πακέτο θα πρέπει ·          Να είστε μέσα στις πρώτες 500 μέλλουσες μαμάδες που θα το παραγγείλουν, τον συγκεκριμένο μήνα. ·          Να μην έχετε προμηθευτεί το αντίστοιχο πακέτο από το γυναικολόγο σας ·          Να βρίσκεστε στον 7ο με 9ο μήνα της εγκυμοσύνης 2) Ρampers Η Pampres προσφέρει σε

ΒΙΚΤΩΡΙΑ ΔΙΚΑΙΟΠΟΥΛΟΥ: ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ ΠΑΙΔΙΚΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ!!!

  1.Συγγραφέας παιδικών βιβλίων. Τι ήταν εκείνο που σας ώθησε στη συγγραφή, και πιο συγκεκριμένα στη συγγραφή αυτού του είδους; Όταν άρχισα να αφηγούμαι ιστορίες από το μυαλό μου στα παιδιά μου, κατάλαβα ότι μερικές από αυτές είναι πολύ καλές για να τις ακούσουν κι άλλα παιδιά. Έτσι αποφάσισα να τις καταγράψω, χωρίς να ξέρω που θα με οδηγήσει αυτό. Τελικά μετά από αρκετό χρονικό διάστημα κατάφερα να εκδόσω το πρώτο μου βιβλίο, με μια συλλογή από 12 παραμύθια. Αυτό το βιβλίο τώρα, η Παραμυθοχώρα, είναι μεταφρασμένο στα αγγλικά ( The fairyland ) και θα συνεχίσω και με το δεύτερο βιβλίο μου «Η αλήθεια μέσα στα παραμύθια». 2.Ποια η ευθύνη του συγγραφέα όταν γράφει ένα παιδικό βιβλίο;   Η ευθύνη κάθε συγγραφέα είναι τεράστια, ειδικά αν απευθύνεται σε παιδιά. Χρειάζεται να είμαστε σίγουροι ότι θα προσφέρουμε το καλύτερο δυνατό, για την ανάπτυξη μια φωτισμένης ψυχής. Γι’ αυτό κι εγώ συνεχώς επιμορφώνομαι, διαβάζω και παρακολουθώ σεμινάρια σχετικά με το παιδί και την ψυχική υγεία. Ακό

Συνέντευξη με την Μαρία Κουρμπάνη!!!!

  1) Ευχαριστούμε κ. M αρία Κουρμπάνη   που δεχτήκατε να μιλήσουμε και να γνωρίσουμε εσάς και τα βιβλία σας, πείτε μας πως αποφασίσατε να ασχοληθείτε με την συγγραφή παιδικών βιβλίων. Εγώ σας ευχαριστώ πολύ για την ευκαιρία που μου δώσατε να μιλήσω για τον μικρό μας ήρωα: τον Χέρμαν. Πάντοτε μου άρεσε να γράφω διαλόγους και ιστορίες που απευθύνονται σε μικρές ηλικίες. Από τότε όμως που ξεκίνησε η καραντίνα αποφάσισα να ασχοληθώ ολοκληρωτικά με το συγγραφικό κομμάτι.   2)Πείτε μας ποια είναι η πηγή έμπνευσης για τις ιστορίες των παραμυθιών σας. Την ιστορία του παραμυθιού την εμπνεύστηκα κυρίως από τα ανίψια μου τον Ευάγγελο και την Αγγελίνα που τους αρέσουν τόσο πολύ τα ζωάκια και ειδικά τα χελωνάκια! Κι αφού επέλεξα τον ήρωα του παραμυθιού, τα υπόλοιπα ήρθαν από μόνα τους! Δεν ήθελα όμως να γράψω ένα απλό παραμύθι για παιδιά, αλλά ήθελα να γράψω για ένα παραμύθι που θα έχει να δώσει πολλά στα παιδιά, να αφήσει δυνατά μηνύματα τόσο σε μικρούς όσο και σε μεγάλους.     3)Πο